Poznámky k Istanbulské úmluvě (Jiří Šenkýř)
„Ježíšovo učení o ženě mění dějiny. Žena byla před Ježíšem něco jiného než po Něm. Ježíš přidává ženě na důstojnosti a klade ji na roveň muži, protože doceňuje první slova Stvořitele, který praví, že oba dva jsou „obrazem a podobou Boha“. Oba dva, nikoli muž a potom – trošičku níže – žena. Nikoli, oba dva! Samotný muž bez ženy po svém boku – ať již jako matky, sestry, manželky, spolupracovnice, přítelkyně – není obrazem Boha.“ (z kázání papeže Františka z 15. 6. 2018)
Křesťanství vylučuje diskriminaci ženy a násilí na ženě, i když v praxi se mohou takové věci stávat. Podle sv. Jana Pavla II. má žena dokonce větší důstojnost než muž, protože jako matka je spojena s dítětem, tak každá žena je v teologickém smyslu spojena se Synem Božím. Žena počne a porodí Syna do světa, živí a chrání ho (podle Mulieris dignitatem). Žena – podle pověření, které dal Ježíš Marii z Magdaly – je poslána hlásat skutečnost, že Ježíš stále žije a je „živý v každém tvoru slávou svého vzkříšení“ ( Laudato si´).
Svět, který se vrací „před Krista“, považuje ženu za něco nižšího, až věc, kterou je možno využívat. Proto potřebuje stanovit hranice ochrany a hledá prostředky, jak silou zákona dosáhnout přijatelného stavu. Cílem Istanbulské úmluvy (dále jen IÚ) je ochránit ženy před násilím a diskriminací a cílí i na domácí násilí mužů i žen. Principiálně je každé řešení cestou sekulárního práva nedostatečné. Tato úmluva je navíc špatně napsaná a její výklad je nepředvídatelný. Používá neurčité právní pojmy a přitom se má dotýkat života všech lidí!
Před hlasováním v parlamentu je potřeba získat od předkladatele úmluvy odpovědi na následující otázky:
- Jaké má postavení IÚ vůči Listině základních práv a svobod?
- Jaké právní stanovisko měla vláda při svém rozhodování?
- Kteří zástupci ČR se v Radě Evropy podíleli na přípravě IÚ?
- Kdo bude rozhodovat spory při aplikaci IÚ?
- Bude mít přijetí IÚ vliv na rozhodování českých soudů např. v případě, že žena obviní muže z násilí a úmluva je diskriminační v neprospěch mužů?
- Tím, že úmluva pozitivně diskriminuje ženu, může být v rozporu s principem rovnosti v právech podle Listiny
- IÚ požaduje vymýtit předsudky, zvyky, tradice, jež jsou založeny na předpokladu podřízenosti ženy anebo na stereotypním pojímání rolí žen a mužů. Jak se toto bude aplikovat u folklóru, kde fakticky již nikdo jej nechápe jako nerovnost, ale jako kulturní dědictví a které nevede k násilí a diskriminaci?
- Čl. 2 odst. 1 Listiny zakazuje státu vázat se na ideologii. Není samo uvedení ideologického pojmu „genderová identita“ v IÚ v čl. 4 odst. 3 s tímto v rozporu?
- Bude se úmluva vztahovat na situace nekonfliktních vztahů mužů a žen, které nevedou k násilí a diskriminaci, ale formálně mohou naplňovat některé ustanovení úmluvy (pokud je někdo označí za stereotypy či zvyky)?
- Podle čl. 18 odst. 3 bude každé násilí vůči ženám považováno za genderové násilí. Není tato právní fikce v rozporu se skutečností, kdy násilí může mít řadu jiných příčin?
- Podle čl. 22 odst. 2 mají být nositelkami odborné pomoci ženám či jejich dětem výhradně ženy. To není rozumné ani praktické a je diskriminační vůči mužům – odborníkům.
- Jaké bude postavení GREVIO vůči vnitrostátnímu právu a závaznost jeho výkladu? Budou čeští experti účastni v tomto orgánu?
Otázky dovnitř katolické církve:
- Je dostatečný soulad mezi učením církve o důstojnosti ženy a praxí ve farnostech?
- Je vypracována metodika pro řešení domácího násilí a zajištěna pro tyto případy odborná pomoc?
- Jaká bude strategie ČBK pokud bude/nebude IÚ přijata?
- Jsou již známy nějaké dílčí výsledky komise papeže Františka, která zkoumá postavení žen v prvotní církvi?
Závěr
Doporučuji Istanbulskou úmluvu nepřijímat, ale o její pozitivní výzvy doplnit náš právní řád. Úmluva je v několika bodech v rozporu s Listinou základních práv a svobod – porušuje zásadu rovnosti a v některých bodech vychází z ideologie. Její aplikace je nepředvídatelná, protože užívá řadu neurčitých právních pojmů. Navíc může zasáhnout do našeho národního cítění ve věci zvyků a tradic.