Jiří Šenkýř
V evangeliích si všimněme rozdílu, jak se Ježíš chová k lidem, kteří potřebují pomoc –
 nemocní, zoufalí, hladoví a k společenským systémům tehdejší společnosti – vláda Římanů,
 Chrám jako instituce, farizeové a zákoníci. Těm prvním Ježíš pomáhá, odpouští jim a nikdy je
 neodsuzuje, proti těm druhým se vymezuje. Odsuzuje je. Proti okupaci Římany byl každý Žid,
 snad kromě kolaborantů. V evangeliu je Ježíšovo odsouzení zašifrováno v příhodě
 s vymítaným démonem. Když démon řekl, že se jmenuje Legie, poslal jej Ježíš do prasat.
 Tehdejší lidé tomu dobře rozuměli. Chrám byl centrem politického, náboženského a
 kultovního života. Sloužil také jako hlavní banka a byl zdrojem obživy mnoha lidí. Byl
 základem národní identity a nejvyšší židovskou autoritou. Vyčištěním chrámu Ježíš vyjadřuje
 svoji svrchovanou moc. On je víc než Chrám. Výhrada vůči farizeům spočívá v tom, že
 považovali Zákon a Chrám za rozhodující autority. Spásu chápou výlučně skrze Zákon. Ostatní
 národy nemají před Bohem žádnou šanci. Podobně zákoníci byli profesní odborníci, znalci a
 Zákon byl pro ně neměnitelným základem. Ježíš učil jako ten, který má moc. Řadu změn
 Zákona uváděl slovy „já však vám pravím“. A v Horském kázání vyhlašuje nové učení.
 Co Ježíš tak příkře odsuzuje v uvedených systémech? Je to jejich nárok na člověka, ovládání
 člověka mocí státní nebo náboženskou. Ježíš přináší radostnou zvěst o milosrdném Bohu,
 který dává všem lidem svobodu a lidskou důstojnost. Každá doba má své systémy, které se
 snaží ovládnout člověka. Naším úkolem je toto zlo odhalovat a označit, abychom mu
 nepodléhali.
 Obě moci, Řím i Chrám, vybíraly daně. To tvrdě dopadalo na obyvatele Palestiny. Když Ježíš
 nabídl jiné, Boží království, není divu, že jej několikrát chtěli prohlásit za krále. A tak musel
 neustále vysvětlovat povahu tohoto Království. Těžko pochopitelná byla pro posluchače
 výzva nechat pšenici a koukol spolu růst až do žní. Apoštol Pavel promýšlel realitu světa a
 přišel s myšlenkou, že všichni jsme do zla zapleteni, že žijeme v systému hříchu. Zlo je
 maskované, a je něčím neuchopitelným jako nějaký „duch v povětří“.
 Všichni jsme přesvědčeni, že se musíme prvně starat sami o sebe, a platí to i pro skupinu,
 které jsme součástí. Proto nejsme ochotni vůbec přemýšlet o tom, zda tímto způsobem
 života nepácháme nějaké zlo. Několik příkladů k zamyšlení. Každá jízda autem produkuje
 CO2 a otěry z brzdových destiček a z pneumatik se dostávají do životního prostředí.
 Dezinformace otravují společnost. Nezodpovědné chování při volbách ohrožuje demokracii.
 Státy, které vyrostly na plundrování kolonií a otrocké práci, dnes mají technologický náskok a
 málo se zajímají o osud oněch zemí. Nakupujeme levné výrobky a ignorujeme, že jsou
 vyrobeny dnešními otroky. Intenzivní zemědělství ničí půdu. Plýtvání vším možným je další
 zlo, které jak jednotlivci, tak společnost pácháme. Ze zla máme prospěch a současně jsme
 jeho spolupachateli. Byli jsme vychováni v chápání hříchu jako úzce osobní záležitosti a tak
 nejsme připraveni chápat povahu sociálního hříchu, natož vůči němu bojovat. Prakticky
 všechny instituce, které ve společnosti máme, se mohou stát nástrojem zla. Stačí, když se                                  začnou používat tak, že přestanou brát ohled na důstojnost člověka a jeho svobodu.
 Příkladem může být tržní hospodářství, které za stabilní společenské situace zajišťuje
 efektivní hospodářství. V případě krizí přestane fungovat a nezbyde než rychle hledat jiné
 řešení, aby nedošlo k poškození soudržnosti společnosti. Žádný nástroj společnosti se nesmí
 stát ideologií. Jakmile se něco stane ideologií, je zle. Pak nejde o člověka, ale o ideologii.
 Neustále musíme rozlišovat dobro a zlo.
 V Matoušově evangeliu na počátku své činnosti Ježíš říká: „Vůbec nepřísahejte“. Za základní
 hřích Ježíš považuje modlářství, zbožštit něco, co není Bohem a uctívat to. Co je úkolem
 křesťanů? Kolektivně se postavit kolektivnímu zlu. Být solidárními se všemi lidmi a s celým
 stvořením. Bůh nám svěřil do péče celý svět, ale v něm je i zlo, chaos a hřích. Naším prvním
 úkolem je tuto skutečnost přijmout a neignorovat ji. Svatý Pavel v tom vidí kříž vtisknutý do
 reality světa.
 Ježíš se nepostavil silou ani proti Veleradě ani proti Římanům. Ani se nesnažil před zatčením
 utéci. Přijal realitu zla tehdejší společnosti. Stal se jedním z nejvíce ztrestaných lidí a tak se
 solidarizoval se všemi, kteří budou ponižováni, pronásledováni a mučeni. Pro ty, kteří hleděli
 na Ježíše na kříži, to byla nepochopitelná prohra. Boží odpověď přišla až později. Ježíš vstal
 z mrtvých.




 
  
 











